Of het nu gaat om (ex)partners onderling, werkgever – werknemer, de opvoeding of kinderen.
Het maakt niet uit. Het valt of staat met hoe je in contact treedt met die ander.
Miscommunicatie is snel gemaakt!

Iedere dag opnieuw

Het blijft moeilijk, goede communicatie. Ook voor mensen die hier heel bewust mee omgaan of
trainingen in hebben gehad. Communicatie is het moeilijkste wat er bestaat.
Iedere dag opnieuw ontstaan er frustraties of nog erger ruzies door communicatie.
En dan natuurlijk vooral omdat men elkaar verkeerd begrepen heeft!

Waar dit mee te maken heeft?

Ieder mens is anders en maakt andere dingen mee! Als we het over een hond hebben,
zien we allemaal een andere hond voor ons. Meestal een die we kennen.
Dit kan zowel kennen vanuit een leuke ervaring als kennen vanuit een mindere leuke of angstige ervaring.
Met dit beeld in ons achterhoofd reageren we dan ook weer naar anderen toe.
Je zult begrijpen dat het hier al snel fout kan gaan!

Daarnaast hoor en zie je de dingen die je wilt zien of horen. Ook dit heeft te maken met wat je ooit meegemaakt hebt.
Je luistert naar de ander en je hersenen vullen al na 1 zin in waar dit verhaal mee te maken heeft.
En koppelt het aan iets wat Jij ooit mee gemaakt hebt. Terwijl dit misschien helemaal niets met elkaar te maken heeft!

En daarbij KUN je niet alles waarnemen. Dan zou je stapelgek worden! Dus iedereen neemt selectief waar.
Dat wat jij aankan, wordt waargenomen. Of waar je waarde van inschat.

Mensen vullen de boodschap ook in met de waarden die zij belangrijk vinden.
Als iemand een grote auto ziet als belangrijke status, zal deze anders reageren op jouw nieuwe ‘kleine’ auto,
dan iemand die dit niet belangrijk vind.

Om het nog moeilijker te maken, heeft degene die de boodschap geeft ook een rol.
De boodschap wordt overgebracht op de manier waarop hij of zij zich op dat moment voelt.
Ook de eerdere herinneringen spelen mee. Deze emotie wordt erin meegenomen.
Nog maar even niet te spreken over het onbewuste… want tijdens het brengen van de boodschap kan
het lichaam dit onbewuste laten zien. Denk maar aan angstzweet.
Of “ja” zeggen en “nee” schudden met je voet.

Laten we er maar over ophouden

Over miscommunicatie kun je eindeloos over doorgaan. Er hangen heel veel dingen mee samen.
Daar ga ik nu niet verder op in. Want wat belangrijker is;

        WAT KAN IK NU DOEN OM HET BETER TE DOEN?

Er zijn een paar dingen belangrijk;

  • Bewustwording.
  • Het benoemen van feitelijke informatie van belang.
  • Het zoveel mogelijk benoemen van zaken, bijna tot aan het detailNu ligt het natuurlijk wel aan het soort gesprek dat je hebt.
    Bij bepaalde vluchtige gesprekken zul je niet zoveel detail benoemen dan als je zeker wil weten
    dat de ander begrijpt wat je bedoeld.

    Er zijn een paar tips die je kunnen helpen;

1. Neem waar, zonder oordeel!
Als iemand te laat is op de afspraak, zal je misschien zeggen “ben je nu alweer te laat!”.
De reactie van de ander zal een verdediging zijn. Stel nu dat je het anders aanpakt en
beantwoord zonder oordeel; “we hadden om 8 uur afgesproken, nu kom jij om kwart over 8 aan”?
Zal de reactie anders zijn?

2. benoem hoe jij je voelt bij hetgeen gebeurd, altijd vanuit de IK, zonder de ander aan te spreken
We houden het even bij degene die te laat is… Je kunt roepen “ik voel me in de steek gelaten door jou”.
Terwijl je meer begrip zult krijgen als je zou zeggen “ik voel me alleen en eenzaam als ik hier sta te wachten.
Daar wordt ik verdrietig van”.

3. Benoem wat jij nodig hebt, zonder de ander aan te vallen
Zeg “ik heb behoeften aan steun als ik het moeilijk heb” ipv de ander aan te vallen dat hij of zij
er nooit voor je is als je ze nodig hebt.

4. Benoem wat je wel wil ipv wat je niet wil
Zeggen “hang je jas aan de kapstok”, zal meer duidelijkheid opleveren dan roepen
“nou ligt je jas weeeeer op de grond”.

5. Gebruik een aantal woorden niet of zo min mogelijk
Als je duidelijk wil zijn, of als je wil dat iemand iets voor je doet,
zijn er een aantal woorden die je beter niet kunt gebruiken.
Ze zwakken bijvoorbeeld je opdracht af. Of ze komen meer aanvallend over voor de ander.
Deze woorden zijn;

Eigenlijk      eigenlijk had je om 11 uur thuis moeten zijn
Altijd            ik moet altijd de hond uit laten en zij niet of jij bent altijd te laat
Nooit           ik mag nooit na school ergens anders heen  of  jij doet nooit iets voor mij
Niet             zie punt 4. Het woord NIET wordt vaak niet waargenomen. Dus gebruik
                   een andere zin, met een opdracht erin verwerkt bijvoorbeeld.
Zodat
duidelijk is wat dan wel
Misschien   Zou jij misschien de was uit de droger willen halen?
Maar            Ik vind het niet zo erg hoor, maar ik zou toch graag willen dat je de
volgende keer dat niet meer deed.

Ga aan de slag met deze tips en kijk wat gebeurd!
Al kleine dingen aanpassen, kunnen al een groot verschil maken!

Er is niet 1 waarheid. Ieder heeft zijn eigen waarheid. Belangrijk is, is dat je weet dat ieder zijn eigen waarheid
creëert vanuit wat het meemaakt. En dat jij diegene bent die een aandeel kan leveren om miscommunicatie
te voorkomen. Want alleen jezelf heb je in de hand. De ander kun je niet veranderen als die dat niet wil!